Τρίτη 7 Μαΐου 2013

Ενισχυτές Ακουστικών Σημάτων (Audio Amplifiers)


ΕΔΩ :

Δείτε για σφαιρικές γνώσεις το άρθρο:

 Δείτε τώρα το θέμα αναλυτικά:

Όλες οι συσκευές solid-state/transistor είναι φτηνές , αξιόπιστες ,συνήθως δεν απαιτούν κυκλώματα ψύξεως, μικρότερες σε μέγεθος και ελαφρύτερες σε βάρος απ’ ότι οι αντίστοιχες με λυχνίες. 
Αφού όμως ισχύουν όλα τα αναφερθέντα τότε γιατί οι λαμπάτοι ενισχυτές δεν εξαφανίστηκαν εδώ και πάνω από μισό αιώνα αφ’ ότου ήρθαν τα τρανζίστορς στο προσκύνιο; Μήπως επειδή οι λαμπάτοι ‘’ ακούγονται ‘’καλύτερα ;
Ο σκοπός ενός ενισχυτή , όπως περιγράψαμε αναλυτικά παραπάνω, είναι να ενισχύει αλλά και  να προξενεί όσο το δυνατόν μικρότερη παραμόρφωση , πχ το τελικό σήμα που οδηγεί τα μεγάφωνα να μιμείται το αρχικό σήμα εισόδου του ενισχυτή όσο το δυνατόν πιο πιστά .
Επομένως αν ένα ενισχυτής είναι σωστά σχεδιασμένος , εφ’ όσον εργάζεται στη γραμμική του περιοχή (linear range) μας δεν ενδιαφέρει αν θα είναι με λυχνίες ή με τρανζίστορς.
Όταν αναφερόμαστε στη φρασεολογία για κιθάρα  αυτή η γραμμική περιοχή είναι γνωστό σαν "clean" tone.
Όταν λοιπόν ο ενισχυτής ‘’υπεροδηγείται  _  over-driven ‘’, δηλαδή λειτουργεί  εκτός αυτής της γραμμικής περιοχής τότε οι λυχνίες συμπεριφέρονται διαφορετικά από τα τρανζίστορς.
{Σ’ όλα σχεδόν τα επίπεδα αναπαραγωγής της μουσικής εκτός της ηλεκτρικής κιθάρας- αυτή η κατάσταση   υπερ-οδήγησης παράγει παραμόρφωση (distortion) με τη μορφή ‘’ clipping ’’ – αυτή είναι η κακή έννοια της distortion}. Το σύνολο σχεδόν των κιθαριστών ηλεκτρικής κιθάρας ‘’αποφάσισε’’ ότι αυτή  η distortion είναι πιο ευχάριστη στο αυτί.
Θα βρείτε δεκάδες επίθετα που χρησιμοποιούνται για να δείξουν τις διαφορές μεταξύ λαμπάτων και τρανζιστοράτων όπως :
Pleasant – Softer clipping – live sound- more musical set of harmonics-control of harmonics – warmth sound-sweet sound – penetrating sound - classic “vintage” sound - …..
Όπως βλέπουμε υπάρχει και μια υποκειμενικότητα στα χαρίσματα των λαμπάτων.
Με την εξέλιξη έχουν σχεδιαστεί πάρα πολύ καλοί ενισχυτές  solid-state πολλοί εκ των οποίων έχουν δυνατότητα simulation των χαρακτηριστικών των λαμπάτων. Παρ ‘ όλα αυτά οι λαμπάτοι κιθάρας εξακολουθούν να έχουν την πλήρη έγκριση των περισσότερων κιθαριστών.

Ενισχυτές ως προς την πιστότητα (Fidelity)

Δεν θα ασχοληθούμε (απλά θα κάνω μια αναφορά) με τους  "Hi-Fi" home ενισχυτές  (τα γνωστά μας στερεοφωνικά )  καθώς και τα ΡΑ συστήματα (Πχ ενισχυτές σε θορυβώδη περιβάλλοντα , όπως τερματικοί σιδηροδρομικοί σταθμοί, αεροδρόμια….. ) καθώς είναι εκτός του αντικειμένου που εξετάζουμε και  έχουν άλλη φιλοσοφία από τους ενισχυτές Μουσικών Οργάνων αφού δεν διαθέτουν προενισχυτή. Οι ενισχυτές αυτοί  σχεδιάζονται για να αναπαράγουν με πιστότητα (High Fidelity) το σήμα των ηχητικών πηγών (μικρόφωνο , κασετόφωνο , CD player,….) και όσο πιο ακριβοί είναι  τόσο η αρμονική τους παραμόρφωση είναι η μικρότερη δυνατή .
{θα περιγράψω μόνο συγκεκριμένα mini ΡΑ για χρήση από μουσικούς. Δείτε το σχετικό άρθρο μου εδώ: mini-pa-systimata  }.


Ενισχυτές ως προς την τάξη (Class)

Tι είναι Class A, Class AB, Class B .. και τι διαφορές υπάρχουν μεταξύ τους ;
Class A
Χρησιμοποιείται το 100% του σήματος εισόδου 
Class B
Χρησιμοποιείται το 50% του σήματος εισόδου 
Class AB
Class AB είναι κάτι το ενδιάμεσο μεταξύ class A και B
Κάθε είδος είναι κατάλληλο για συγκεκριμένες εφαρμογές.

Δεν χρειάζεται να γράψω κάτι παραπάνω γιατί με καλύπτει σχεδόν στο σύνολο του το ωραίο με πολλές και διευκρινιστικές πληροφορίες ένα άρθρο εδώ:

Κονσόλες (Mixers)



Οι Split κονσόλες χρησιμοποιούνται με τα PA συστήματα (ΡΑ κονσόλες) στις οποίες το master section βρίσκεται σε κεντρικό σημείο κι διαθέτει ευκολίες σαν κονσόλα για live
Δείτε το video:


Powered mixers: Οι αυτοενισχυόμενες κονσόλες  είναι κάτι μεταξύ ενισχυτή ισχύος και κονσόλας και των δύο όμως στο ίδιο κουτί άρα ευκολία μεταφοράς. Έχουν γίνει δημοφιλείς αφού έλυσαν το μεγάλο πρόβλημα της συνδεσμολογίας αυτών των δύο. 

Ενισχυτές ως προς τη μορφή:



Combo (ενισχυτής + ηχεία στο ίδιο ‘κουτί’): Ενισχυτές "combo" ονομάζονται αυτοί που περιλαμβάνουν στο ίδιο ‘κουτί’ : Προενισχυτή - Ενισχυτή ισχύος - Ηχεία
Ο combo έχει δικά του ηχεία –βέβαια και στον combo μπορείς να συνδέσεις άλλα ηχεία,  τα δικά τους όμως οι περισσότερες εταιρείες τα θεωρούν πρότυπα.
Αυτοί οι ενισχυτές προσφέρουν μια αυτονομία και είναι απαραίτητοι όπου δεν υπάρχει σύστημα PA.
κεφαλή και ηχείο (ενισχυτής και ηχείο ξεχωριστά ‘ κουτιά’ ): Ένας από τους λόγους  που στις συναυλίες  χρησιμοποιείται κεφαλή και ηχείο είναι ότι η κεφαλή συνδυάζεται με οποιαδήποτε  καμπίνα ηχείων επιθυμούμε.
rack (προενισχυτής, τελικός ενισχυτής και ηχεία) : Παραδείγματα χρήσης σε recording studios, mobile DJ setups και σε live stage events.

Ενισχυτές Μουσικών Οργάνων

Με τους ενισχυτές αυτούς θα ασχοληθούμε αναλυτικά σε επόμενα άρθρα καθώς υπάρχουν ξεχωριστοί  Instrument amplifiers για ειδικά όργανα όπως  : electric guitar, electric bass, electric keyboards..
Ο Ενισχυτής Μουσικών Οργάνων είναι ένα σύστημα που αποτελείται από:
Προενισχυτή - Ενισχυτή ισχύος - Ηχεία. 
  • αυτοί που έχουν είσοδο την έξοδο Ακουστικών Μουσικών Οργάνων όπως: Βιολί , Ακουστική ή Κλασσική Κιθάρα, Μπουζούκι, Μαντολίνο , Μπαγλαμά, παντζο,κοντραμπασο,λαγουτο,ουτι  …..
  • αυτοί που έχουν είσοδο την έξοδο μη Ακουστικών Μουσικών Οργάνων όπως: Πλήκτρα ,Ηλεκτρική Κιθάρα, Ηλεκτρικό Μπάσο, Ηλεκτρονικά Ντραμς….
Τα μουσικά όργανα έχουν περιοχή συχνοτήτων που φαίνεται στη φωτογραφία:



Αυτοί οι αυτόνομοι ενισχυτές  είναι συνήθως combo έχουν μια είσοδο (Input) και μπουτόν μεταγωγής από Καθαρό σε Παραμορφωμένο (ή έχει ονομασία Clean/Lead  ή Clean/Distorted) οπότε επιτρέπουν εναλλακτικά τη σύνδεση Ακουστικής ή Ηλεκτρικής κιθάρας  ή έχουν 2 ή και περισσότερες εισόδους για ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΗ σύνδεση  Ακουστικής Κιθάρας, Ηλεκτρικής Κιθάρας και Μικροφώνου)
Βλέπουμε ότι προσφέρουν αρκετές  ευκολίες, όπως inputs  διαφορετικής ευαισθησίας, και διάφορες outputs.
Ένας ενισχυτής ηλεκτρικής κιθάρας δεν θα παράγει ικανοποιητικά αποτελέσματα για ακουστικά όργανα, γιατί "χρωματίζει" τον ήχο με τρόπο που ακούγεται αφύσικος.
Δείτε πχ  εδώ  ένα ενισχυτή ηλεκτρικής κιθάρας , εδώ έναν ενισχυτή ηλεκτρικού μπάσου.


Ενισχυτές ακουστικών οργάνων

Όταν λέμε ‘’Ακουστικά Όργανα’’ εννοούμε αυτά τα οποία ακούγονται χωρίς να χρειάζονται ενίσχυση. (πχ βιολί, ακουστική & κλασσική κιθάρα , φυσαρμόνικα ,Ντραμς, τρομπέτα…..)
Όταν στα παραπάνω όργανα θέλουμε να ενισχύσουμε τον ήχο τους τότε χρειαζόμαστε έναν ενισχυτή που να δίνει καθαρό τον ήχο τους χωρίς παραμόρφωση και εφφέ.  Αυτοί οι ενισχυτές λέγονται  Ενισχυτές Ακουστικών Οργάνων  (Acoustic Amps).
Η σύνδεση των οργάνων αυτών γίνεται με μικρόφωνα , μαγνήτες και πιεζοηλεκτρικούς αισθητήρες . Δείτε έναν εδώ:



Έχω τη γνώμηυποκειμενική αντίληψη- ότι οποιαδήποτε ηλεκτρονική ενίσχυση ακουστικού οργάνου αλλοιώνει το ακουστικό του φάσμα και συστήνω σαν μόνη παραδεκτή εναλλακτική λύση τη χρήση πολύ καλής ποιότητας μικροφώνου ή συνδυασμό μαγνήτη-μικροφώνου. Ακούστε πχ :

john lennon - imagine (live with acoustic guitars!)



Στο άμεσο μέλλον το άρθρο θα συνεχιστεί με αναλυτική περιγραφή των  Instrument amplifiers για ειδικά όργανα όπως  : electric guitarelectric basselectric keyboards.


Να υπενθυμίσω πάλι ότι οι έννοιες ''RMSwatts και '' Power Amplifier'' ΕΔΩ :είναι λανθασμένες , όμως χρησιμοποιούνται ευρέως και στα ελληνικά τουλάχιστον αντί ΄΄Ενισχυτή ισχύος'' να λέμε η ''Τελική Βαθμίδα του ενισχυτή'' ή απλά ''Τελικός Ενισχυτής''.


Τι είναι τα  Modeling amplifiers και τα όργανα VST ;
VST είναι τα αρχικά των Virtual Studio Technology. Είναι ένα interface το οποίο ενσωματώνει ακουστικά synthesizers και effects με ακουστικούς editors κ.ά.
Έτσι software αυτών μας επιτρέπει να ψηφιοποιήσουμε τα αντίστοιχα hardware συστήματα στο PC μας.
Δείτε εδώ δεκάδες τέτοια προγράμματα:
Δείτε παρακάτω δεκάδες τέτοια προγράμματα που αφορούν :Guitar Amp Modeling Plug-Ins.
Το software των guitar amp/effect modeling είναι μια σοβαρή βιομηχανία που για τους κιθαρίστες σημαίνει ότι μπορούν να επιλέξουν από μια ευρεία και υψηλής ποιότητας γκάμα plug-ins:
Υπάρχουν πάρα πολλά Guitar Amp Modeling Plugs-In...
Βέβαια προσωπικά δεν έχω εμπειρία λόγω των επιπλέον καρτών που απαιτούνται στο PC.
Παρακάτω δίνω 3 τέτοια Plug-Ins που δίνουν αναλυτικές περιγραφές και το σπουδαιότερο είναι ότι μπορείτε να τα κάνετε downloading δωρεάν :
Δείτε και εδώ 11 Guitar Amp Modeling Plugs-In:

Ένα αναλυτικό άρθρο για το plug-in- το Torpedo PI-101 WoS εδώ:

Amplifier modeling : Είναι η επεξεργασία  ψηφιακής  απομίμησης ενός  φυσικού  ενισχυτή όπως ο ενισχυτής κιθάρας. Δείτε τέτοιους ενισχυτές εδώ:

Σκιαθίτης Στέφανος
Ηλεκτρονικός Μηχανικός

2 σχόλια:

  1. Kαλησπέρα Στέφανε ονομάζομαι Δημήτρης και παίζω μπουζουκι, πάρα πάρα πολυ ενδιαφέροντα τα άρθρα και πολύ βοηθητικά. Θα ήθελα να σε ρωτήσω τη γνώμη σου για ακουστικό ενυσχητη(για χρήση στο σπίτι κ ενδεχομένως σε μικρους χώρους μαγαζια μέχρι 70 80 άτομα ως μόνιτορ είτε δικό μου είτε της κονσόλας). θέλω κάτι σχετικα μικρό πρακτικό με καθαρο ποιοτικο ηχο. Εχω δοκιμασει τα μοντελα της AER 40 w kai 60 τα οποια είναι υπέροχα αλλα είναι λίγο απαγορευτική η τιμη. θα ήθελα να μου πεις τη γνώμη σου για το συγκεκριμένο προιόν που κοιτάω τελευταία(https://www.thomann.de/gr/ld_systems_mix_6_a_g3.htm)(LD Systems Mix 6 A G3) ή αν έχεις κάποια πρόταση να μ κάνεις εσύ εκει μέχρι 300..ευχαριστώ εκ των προτέρων για το χρόνο σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λείπω από την αγορά χρόνια! Από τα χαρακτηριστικά του σαν μόνιτορ φαίνεται υπεροχος

      Διαγραφή