Σάββατο, 20 Απριλίου 2013

Μικρόφωνα (περιγραφή)

ΕΔΩ :



Εισαγωγή

Το μικρόφωνο είναι συσκευή που μετατρέπει τα ηχητικά κύματα σε σήματα ηλεκτρικών μεταβολών. Αυτά τα ηλεκτρικά σήματα μεταφέρονται είτε καλωδιακά ή οπτικά ή ασυρματικά και μετατρέπονται (το πόσο αξιόπιστα εξαρτάται από τον ενισχυτή) από το μεγάφωνο ή τα ακουστικά στον αρχικό ήχο.
Είδη μικροφώνων:
  • Άνθρακα: Η λειτουργία του μικροφώνου αυτού στηρίζεται στη μεταβολή της αντίστασης των κόκκων του άνθρακα, που οφείλεται στη μεταβολής της πίεσης που ασκείται στο διάφραγμα από τα ηχητικά σήματα. (είχε μεγάλη χρήση στα τηλέφωνα OTE)






 Δυναμικό: Αποτελείται από ένα μόνιμο μαγνήτη και από ένα πηνίο στους πόλους του. Όταν ηχητικά σήματα πιέζουν το διάφραγμα, το πηνίο δονείται στο μαγνητικό πεδίο του μαγνήτη και στα άκρα του πηνίου επάγεται τάση. (Από τη φυσική ξέρουμε ότι αν αγωγός κινείται σε μαγνητικό πεδίο στα άκρα του αναπτύσσεται επαγωγική τάση). Πλεονέκτημα: Δεν απαιτείται εξωτερική πηγή, καλή πιστότητα , μεγάλη ευαισθησία (όπως ορίζεται στα specification) όταν μιλάμε από πολύ κοντά - ή δυνατόν στα χείλη μας - και χαμηλής ευαισθησίας από μακριά γι αυτό είναι  τα πλέον  κατάλληλα για τραγουδιστές σε live events .Χρησιμοποιούνται και για φωνή και για ακουστικά όργανα και το σπουδαιότερο με πολύ μεγάλο μήκος καλωδίου- Balanced καλώδια - χωρίς να επηρεάζεται η ευαισθησία. Μειονέκτημα: Χαμηλή αντίσταση , απαιτεί μετασχηματιστή προσαρμογής (βλέπε φωτογραφία με τα βύσματα).





Μικρόφωνα Ταινίας - Ribbon Mic: Είναι bidirectional, που σημαίνει ότι συλλαμβάνουν ισοδύναμα τους ήχους από μπρος και από πίσω.




       Κρυσταλλικό: αποτελείται από ένα διάφραγμα που είναι σε επαφή με έναν κρύσταλλο. Στην άλλη επιφάνεια του κρυστάλλου το ηλεκτρόδιο είναι σταθερό. Όταν ηχητικά σήματα πιέζουν το διάφραγμα, προκαλούν δονήσεις οι οποίες αναπτύσσουν στα ηλεκτρόδια του τάση. Πλεονέκτημα: Δεν απαιτείται εξωτερική πηγή τροφοδότησης. Μειονέκτημα: Χαμηλή ευαισθησία και μικρή αντοχή.

 Πυκνωτικό: Αποτελείται από έναν πυκνωτή ο οποίος ανάλογα με τις μεταβολές της πίεσης που προκαλούνται από τα ηχητικά σήματα μεταβάλει  τη χωρητικότητα του. Πλεονέκτημα: Υψηλή πιστότητα , μικρό βάρος και σε μορφή πέτου, πολύ καλή απόκριση στις υψηλές συχνότητες. Δημοφιλή για ενισχυτές κιθάρας ,φυσαρμόνικας και για ντραμς , για φωνές σε studio και στάδια , για ακουστικά όργανα και κύμβαλα. Μειονέκτημα:  Μεγάλη ευαισθησία (όπως ορίζεται στα specification) όταν μιλάμε είτε από κοντά είτε από μακριά γι αυτό είναι γενικά ακατάλληλα για live events , μεγάλη αντίσταση, χρήση εξωτερικής πηγής –μπαταρίας- ή "phantom power" από τον μίκτη (κονσόλα) για να λειτουργήσουν , υψηλό κόστος.
  
Τα πυκνωτικά για οικιακές ηχογραφήσεις ποιότητας είναι  πολύ καλά όμως πρέπει όμως να γνωρίζετε , ότι απαιτούν Τροφοδοσία  phantom power (δείτε ΕΔΩJ από κονσόλα αλλιώς δεν λειτουργούν .
   
      Δείτε  ΕΔΩ : το Yeti USB Microphone
Δείτε ΕΔΩ : το Audio Technica hybrid microphone .Το , απ’ ότι φαίνεται, δημοφιλές αυτό υβριδικό ,με προσιτή τιμή (75 ευρώ) θα ήθελα να αποκτήσω (μόλις λήξουν capital controls !!)     
      
      Οπτικό: Το οπτικό μικρόφωνο μετατρέπει τις μεταβολές της πίεσης που προκαλούνται από τα ηχητικά σήματα με το να μετατρέπει όμως αλλαγές της πυκνότητας του φωτός σε ηλεκτρικά σήματα αντί όπως με όλα τα παραπάνω αλλαγές σε χωρητικότητα , μαγνητικό πεδίο… Πλεονέκτημα: Αφού σ’ αυτό το μικρόφωνο δεν παράγονται ηλεκτρικά σήματα άρα είναι 100% ασφαλές από παρεμβολές σε επικίνδυνες ηλεκτρικές ,μαγνητικές και χημικές συνθήκες λειτουργίας.


Προσαρμογή Μικροφώνου & Προενισχυτή
Όλα τα mic απαιτούν preamp ώστε να εξασφαλίζουν low distortion και υψηλή αξιοπιστία.
Αν η computer's soundcard έχει μόνο Line In τότε απαιτείται microphone preamp με line output (οι γνωστές κονσόλες πχ creative). (Τελευταία υπάρχουν  USB mics που συνδέονται απ’ ευθείας στο computer και που δεν απαιτούν preamp).
Ο συνδυασμός mic & preamp για επαγγελματικούς σκοπούς απαιτεί καλές γνώσεις επί του θέματος και πρέπει να το επιλέξεις με τη βοήθεια ηχολήπτη ή τεχνολόγου ηχοληψίας γιατί δεν εξαρτάται τόσο από το κόστος των μηχανημάτων όσο από τη σωστή συμβατότητα μεταξύ τους  (ειδικά το πόσο θόρυβο εισάγει το μικρόφωνο στον προενισχυτή ή ο ίδιος ο προενισχυτής) .
Ο microphone preamplifier που θα χρησιμοποιήσεις θα πρέπει να έχει αρκετό gain για να ενισχύει το σήμα του μικροφώνου σε επαρκές επίπεδο ώστε να μπορεί να οδηγήσει σωστά στάδια όπως : equalizers, compressors, A/D converters, recorders…..
Αν όμως το gain είναι χαμηλό τα στάδια αυτά δεν θα λαμβάνουν το επαρκές σήμα και πιθανόν θα λειτουργούν με θόρυβο. 
Προφανώς για εγγραφή πηγών όπως από ενισχυτή κιθάρας , πνευστά , ντραμς …το μικρόφωνο παράγει αρκετό σήμα και απαιτείται λιγότερο gain από τον preamplifier. 
Αν όμως τα σήματα είναι απαλά όπως η φωνή ή άλλα ακουστικά όργανα (βιολί, κιθάρα, μπουζούκι…) τότε απαιτείται μεγαλύτερο gain preamplifier (πχ 70 db).
Όμως όσο μεγαλύτερο gain δίνει ο preamplifier τόσο είναι πιο δύσκολο να κρατηθεί ο θόρυβος σε χαμηλά επίπεδα. 
Ακόμα και σήμερα με την υψηλή τεχνολογία ο σχεδιασμός ultra-low noise preamps δεν είναι εύκολος.
Άρα όσο χαμηλότερο το preamplifier noise characteristic τόσο το καλύτερο.

Ένας καλός preamplifier θα πρέπει να έχει άφθονο headroom. Δηλαδή να μη παραμορφώνει όταν ΞΑΦΝΙΚΑ του ζητηθεί να διαχειριστεί ένα πολύ ισχυρό ή χαμηλό σήμα. Δηλαδή να παρέχει καθαρότητα στο σήμα δίνει ανεξάρτητα από την πυκνότητα του. 
Ευτυχώς οι σημερινοί preamplifiers τα πάνε καλά σ’ αυτό το πεδίο.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ...στο άρθρο με κλικ εδώ:Χαρακτηριστικά Μικροφώνων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου