Τρίτη 12 Απριλίου 2016

Πετάλια -αναλυτική θεωρητική περιγραφή

Αναλυτική Περιγραφή των Πεταλιών(Effect Pedals)
Αυτό είναι το 2ο μέρος του άρθρου : ''Τα εφφέ της ηλεκτρικής κιθάρας (πεταλιέρες)'':  ΕΔΩ :


Στο παρών άρθρο ομαδοποίησα τα Effect Pedals  σε 7 ομάδες :
  1. Τime delay (χρονικής καθυστέρησης)
  2. Distortion ( παραμόρφωσης )
  3. Filters (φίλτρων)
  4. Modulation (διαμόρφωσης)
  5. Dynamics (δυναμικά)
  6. Multi Effect Pedals
  7. Looper -Το περιγράφω ξεχωριστά - Αν το συνηθίσετε δεν θα το αποχωριστείτε 

Κάθε ομάδα αλλάζει το σήμα της κιθάρας σας με διαφορετικό τρόπο

1. Τime delay (χρονική καθυστέρηση)

Τι είναι το Delay/Reverb;

Θέτοντας 30 – 50 milliseconds delay στον αρχικό ήχο μας δίνει ένα εφφέ σαν δύο ή περισσότεροι κιθαρίστες εκτελούν ταυτόχρονα. Για μεγαλύτερα delays ( έως 250 msec δίνουν το εφφέ echo).

software reverb ακουστικής κιθάρας:
Εδώ μπορείτε να δείτε ‘όλες’ τις μάρκες Reverb Pedals

Ποια λοιπόν είναι η διαφορά Reverb και Delay ;
Πολλές φορές οι 2 αυτές μέθοδοι επεξεργασίας ακουστικού σήματος, συγχέονται και εξισώνονται. Η σύγχυση προέρχεται απ’ το γεγονός ότι σχεδόν σχετίζονται.
Θα δώσω ένα χοντροειδές παράδειγμα: Ας υποθέσουμε ότι στέκεσαι σε τεράστιο κλειστό χώρο και φωνάζεις δυνατά ‘’εεεε…’’ .
  • Ο πρώτος ήχος που ακούς και προέρχεται από ανάκλαση στους τοίχους είναι η ηχώ (echo ή delay). Δηλαδή είναι ένα απλό αντίγραφο του αρχικού ήχου σε μεταγενέστερο χρόνο (σε msec φυσικά)
  • Όμως ο πρώτος αυτός ήχος ξανά και ξανά ανακλάται τότε λοιπόν η ηχώ μετατρέπεται σε reverb. Δηλαδή είναι μίξη  από αντίγραφα του κάθε φορά ανακλώμενου ήχου σε μεταγενέστερο χρόνο (σε msec φυσικά)

2. Distortion ( παραμόρφωση )
  Υπάρχει διαφορά μεταξύ boost pedal και overdrive pedal, ειδικά, όταν το level στο overdrive είναι πολύ υψηλό και το gain χαμηλή; Αν υπάρχει είναι μεγάλη διαφορά όσον αφορά τον τόνο; Εξαρτάται από άλλα πετάλια που εμπλέκονται;
Σε γενικές γραμμές, πιστεύω ότι τα όρια μεταξύ overdrive - boost και distortion συχνά συγχέονται . Έτσι στο  boost ο τόνος είναι αρκετά καθαρός, προσθέτοντας λίγο χρωματισμό, ενώ στο overdrive χρωματίζει περισσότερο.
Πχ μια διαφήμιση του δημοφιλούς Timmy Overdrive pedal λέει: ‘’This overdrive pedal is functional and well-built for all your overdrive or distortion needs and has everything you are looking out for’’.
Δοκιμάζοντας το και μειώνοντας το gain και τέρμα αριστερά τα ρυθμιστικά bass/treble σας δίνει τέλεια καθαρή ενίσχυση. ‘’Παίζοντας’ τώρα με τα ανωτέρω ρυθμιστικά έχετε διάφορα επίπεδα distortion. 
Overdrive -DistortionFuzz εφφέ - Gain
      Η ''Παραμόρφωση'' είναι ένα από τα πιο δημοφιλή εφέ κιθάρας . Ο ήχος γίνεται με ψαλίδισμα του σήματος , το οποίο δίνει ‘’βρώμικο’’ ήχο . Κάθε πεντάλ είναι διαφορετικό , αλλά σε γενικές γραμμές όλα ενισχύουν τις  χαμηλές και υψηλές ,αυξάνουν  το gain , και αλλάζουν το σχήμα του σήματος για να δημιουργηθεί ένας ‘’ παραμορφωμένος’’ ήχος .



Αυτοί οι όροι που σημαίνουν παραμόρφωση έχουν μερικές μικρές διαφορές:
Τα Overdrive effects είναι οι πιο ήπιες από τις παραμορφώσεις,  παράγοντας ελαφρώς ψαλιδισμένες κυματομορφές (αρμονικές συχνότητες μεγαλύτερες από την θεμελιώδη συχνότητα) .
Τα Distortion effects παράγουν πιο τονισμένες και σκληρές παραμορφώσεις
Τα Fuzz effects αλλοιώνουν το σήμα σχεδόν μέχρι να τετραγωνιστεί (ο τετραγωνικός παλμός αναλύεται σε άπειρο αριθμό ημιτονικών κυμάτων). Ακούστε εδώ:

Gain ( Απολαβή ή Κέρδος)
Σαν Gain ορίζεται η ολική ενίσχυση ενός σήματος ΧΩΡΙΣ να προσθέσουμε σ’ αυτό οποιονδήποτε τονικό χρωματισμό (χωρίς οποιοδήποτε εφφέ). Συνήθως εκφράζεται σε decibels (db) και είναι λόγος ισχύων {db = 10λογ Pout/Pin}. Παράδειγμα:
Ερώτηση
Έστω ότι έχομε ένα ενισχυτή με έξοδο 20 WΑΤΤ . Όταν η τάση σήματος στην είσοδο είναι 1V και η σύνθετη αντίσταση εισόδου είναι 1ΜΩ ποιο είναι το κέρδος(GΑΙΝ) του ενισχυτή;
 Απάντηση :
ΡΙ=20W , Ρ22/R  άρα db =10λογP1/P2= 73 είναι το κέρδος του.
Η κυματομορφή του σχήματος με μπλε χρώμα είναι το ‘καθαρό’ σήμα. Αυξάνοντας το volume του ενισχυτή και παίρνοντας την ίδια μορφή απλώς ενισχυμένη μέχρι να παραμορφωθεί είναι το καθαρό Gain.
Overdrive
Αν προσθέσουμε βαθμιαία περισσότερο Gain τότε το καθαρό σήμα ψαλιδίζεται (παραμορφώνεται) ελαφρώς – η πορτοκαλί χρώματος κυματομορφή. Ακούστε εδώ:
Distortion
 Αν συνεχίσουμε να προσθέτουμε περισσότερο Gain τότε το ελαφρώς παραμορφωμένο σήμα παραμορφώνεται περαιτέρω- η κόκκινου χρώματος κυματομορφή.
Για να ορίσεις τoν δικό σου χρωματισμένο τόνο είναι θέμα ''αυτιού'' και πειραματισμών.
Με άλλα λόγια η παραμόρφωση αναφέρεται σε μια μετρούμενη υποβάθμιση του ακουστικού σήματος – όχι με όρους έντασης του αλλά με όρους ποιότητας του. Ακούστε εδώ:



3. Filters (φίλτρα)

EQ pedal:
Το Equalizer (εξισωτής) ή EQ εξισορροπεί και διορθώνει τις συχνότητες που ή είναι πολύ υψηλές, ή πολύ χαμηλές. Χρησιμοποιείται για να κάνει αλλαγή του τόνου της κιθάρας δίνοντας έμφαση στα ψηλότερα ή χαμηλότερα μέρη του ήχου της ή πιο αναλυτικά το EQ πετάλι μπορεί να δυναμώσει ή να σιγήσει όχι μόνο ολόκληρο το φάσμα του ήχου αλλά και επιλέξει μόνο συγκεκριμένες συχνότητες που εμείς επιθυμούμε.


Μία επισήμανση: Τα λίγα ή πολλά  πετάλια δεν σημαίνει πως θα απογειώσουν τον ήχο της κιθάρας σου -πιθανόν να συμβεί το αντίθετο.(προσοχή στις χαλαρές διασυνδέσεις  και στη χρήση μικρού μήκους καλωδίου)

wah pedal :


4. Modulation (διαμόρφωση)



Ακούστε το εδώ:

drop tune pitch shifter .Δυνατότητα drop από 1 ημιτόνιο έως και μια οκτάβα.
Μια χρήση  είναι το κλασσικό drop κούρδισμα E-flat και τα κουρδίσματα σε C ή D….

Είναι σημαντική βοήθεια για τους επιθυμούντες χαμηλά κουρδίσματα και βρίσκουν τη λύση στο πρόβλημα κατοχής πολλών και διαφορετικών οργάνων που θα έπρεπε να έχουν διαθέσιμα για τα πολλά και διαφορετικά στυλ παιξίματος. Ακούστε το εδώ:



Best octave pedals: ΕΔΩ :




5. Dynamics (δυναμικά)







6. Multi Effect Pedals

Αν δεν έχει send /return το multi fx pedal τότε η σύνδεση του είναι: ή μάλλον προτείνω :

Έξοδος Κιθάρας > είσοδος multi fx pedal > έξοδος multi fx pedal >FX Return



7. Looper



Δείτε και το video:



Ακούστε τη διαφορά ανάμεσα τους τόνους με: overdrive, distortion και fuzz

Δείτε όλα τα άρθρα για
Audio έννοιες & συσκευές ΕΔΩ :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου