Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2014

Miking (Λήψη ήχου με μικρόφωνο) από Φυσαρμόνικα και Ακορντεόν

Miking (Λήψη ήχου με μικρόφωνο) από Φυσαρμόνικα και Ακορντεόν
Το να ενισχύσεις με μικρόφωνο ένα ακορντεόν όπως και μια φυσαρμόνικα είναι λίγο ΄΄μυστήριο’’: Δηλαδή η θέση τοποθέτησης τους επηρεάζει άμεσα τον τόνο του ενισχυόμενου ήχου της φυσαρμόνικας / ακορντεόν.
Α. Φυσαρμόνικα
Το μυστικό για καλό ακουστικό τόνο μέσω μικροφώνου είναι να μάθουμε να παίζουμε ήρεμα. Εάν ταυτόχρονα παίζουμε και φυσαρμόνικα και τραγουδάμε καλόν θα είναι να υπάρχει επί του μικροφώνου ρυθμιστικό έντασης.
Ένα μικρόφωνο σχεδιάζεται ειδικά για να λαμβάνει ηχητικά κύματα από τον αέρα, έτσι καθίσταται πιο ευαίσθητο σε ανάδραση (Feedback) απ’ ότι ο ‘’μαγνήτης’’ μιας ηλεκτρικής κιθάρας.
Αν συνδέσεις ένα καλώδιο μικροφώνου σ’ έναν ενισχυτή και αυτός δεν παράγει βόμβο τότε:
1) Αν συνδέσεις ΚΡΥΣΤΑΛΛΙΚΟ μικρόφωνο μπορεί να παράγει λίγο βόμβο. (με την πολυκαιρία η έξοδος στα κρυσταλλικά σταδιακά μειώνεται μέχρι και πλήρη σίγαση)
2) Αν συνδέσεις ΔΥΝΑΜΙΚΟ μικρόφωνο μπορεί, αν υπήρχε και λίγος βόμβος πριν το συνδέσεις, να τον μειώσει ή και να τον εξαλείψει πλήρως .
3)  Αν συνδέσεις ΠΥΚΝΩΤΙΚΟ το μόνο πράμα που πρέπει να προσέχεις είναι να αποφύγεις να το ξύσεις, να το χτυπήσεις, να το σύρεις με το καλώδιο του γιατί αυτά όλα τα τριξίματα θα αναπαράγονται ενισχυμένα.


a)      Ακουστικά: (Παίξιμο από απόσταση)
·  Δηλαδή χρησιμοποιούμε ένα οποιοδήποτε μικρόφωνο του P.A της ορχήστρας είτε κρεμασμένο από το ταβάνι  είτε στημένο σε stand.
·    Παίζουμε κανονικά και σκοπεύουμε στο μικρόφωνο (με καλύτερα αποτελέσματα σε 45 μοίρες κατεύθυνση) και σε απόσταση ούτε πολύ κοντά ούτε πολύ μακριά απ’ αυτό.
· Αυτό το ‘‘κοντά /μακριά’’ είναι και ένα πλεονέκτημα που μπορούμε να το εκμεταλλευτούμε  για περισσότερη/λιγότερη ηχητική ένταση που με λίγη εξάσκηση παράγει το γνωστό φαινόμενο ‘Fade Effect’.
·    Όσο πιο κλειστή είναι η χούφτα τόσο μικρότερη η ένταση και όσο πιο ανοιχτή τόσο μεγαλύτερη η ένταση .

b)     Με μικρόφωνο στο πέτο: Είναι ο πιο εύκολος τρόπος να παίξουμε με ενίσχυση.
·    Καρφιτσώνουμε ένα , συνήθως πυκνωτικό, μικρόφωνο στο πέτο , στον γιακά μας ή σε κάποιο τέλος πάντων σημείο του σακακιού μας και παίζουμε κανονικά.
·    Αυτό που ακούγεται είναι αυτό που ‘συλλαμβάνει’ το πυκνωτικό μικρόφωνο , όμως μερικά από τα εφφέ (τρέμολο – wah-wah) εξασθενούν ή και πνίγονται εντελώς - σε σχέση με την προηγούμενη τεχνική .
c)      Με πυκνωτικό μικρόφωνο με πλαίσιο τοποθέτησης στο κεφάλι :
·    Το ίδιο μ’ αυτό που χρησιμοποιείται (μικρόφωνο +ακουστικά) στα computers). (ίδια χαρακτηριστικά όπως στην προηγούμενη παράγραφο )
d)     Μικρόφωνο στη χούφτα (Hand-Cupped Mic):
·    Εννοώ και τα πολύ μικρού όγκου μικρόφωνα ή αυτά που μπαίνουν στο δάκτυλο –Ring Finger Mics ή το δικό μου (βλέπε φωτογραφίες) ή και τα μεγάλου όγκου όπως τα bullet mics (βλέπε παρακάτω) ή ακόμα και τα μικρόφωνα φωνής (τα SM57 ή SM58 φωνής είναι από τα καλύτερα) που όμως γι αυτά απαιτείται μεγαλύτερη προσπάθεια να τα χουφτώσουμε μαζί με τη φυσαρμόνικα.
Για αυτού του είδους τα μικρόφωνα πρέπει να θυμόμαστε τα εξής:
·    Όσο πιο σφιχτά το κρατάτε τόσο πιο μεγαλύτερη ένταση και μεγαλύτερο βάθος στην τονικότητα θα λαμβάνετε.
·    Όσο πιο κλειστή είναι η χούφτα τόσο μεγαλύτερη η ένταση και όσο πιο ανοιχτή τόσο μικρότερη η ένταση .Δηλαδή συμβαίνει το αντίστροφο απ’ ότι με το παίξιμο ‘Ακουστικά’ της παραγράφου a).
·  Στη φυσαρμόνικα (χωρίς μικρόφωνο) μεταγόμενοι  από καλό κλειστό χούφτωμα της φυσαρμόνικας με την δεξιά μας παλάμη σε ανοιχτό χούφτωμα , και επαναλαμβάνοντας σύμφωνα με το ρυθμό, παράγεται το τρέμολο και wah-wah. Αν ταυτόχρονα με τη φυσαρμόνικα χουφτώνουμε και μικρόφωνο τότε το wah-wah παράγεται απλώς κουνώντας ένα ή δύο δάκτυλα κι όχι όλη την παλάμη.
·    Το κράτημα ταυτόχρονα της φυσαρμόνικας και του μικροφώνου στην αριστερή χούφτα δεν είναι κάτι που το αποκτάς μέσα σε δέκα λεπτά. Απαιτείται κάποια εξάσκηση. Εγώ έχω φτιάξει κάνα δυο ψεύτικα ομοιώματα μικροφώνου και κάθε φορά που κάνω εξάσκηση κρατώ και κάποιο απ’ αυτά μαζί με τη φυσαρμόνικα στη χούφτα μου.
e)      ‘Μικρόφωνα πύραυλοι= Bullet Mics ‘:
·    Είναι μικρόφωνα χούφτας αλλά μεγάλα σε όγκο-όπως το Astatic JT30 που για χρόνια ήταν το κορυφαίο αλλά τώρα αποσύρθηκε – βλέπε μερικά bullets του εμπορίου στις συνημμένες φωτογραφίες.
·  Αυτά τα bullets αν μαζί με τη φυσαρμόνικα τα χουφτώσεις σφιχτά τότε υπέρ-διεγείρουν την κάψα τους και προκαλούν μια παραμόρφωση του παραγόμενου ήχου που αυτή η παραμόρφωση είναι και το ζητούμενο στον Δυτικό τρόπο με τη μουσική των Blues.Ένα τέτοιο κορυφαίο μικρόφωνο σήμερα είναι τοShure Green Bullet που έχει δυναμική κάψουλα

Έχετε όμως υπ’ όψιν ότι: Ακόμα και τη πιο τέλεια μικροφωνική συσκευή να διαθέτετε δεν θα πετύχετε αν πρώτα δεν αναπτύξετε με καθημερινή πρακτική εξάσκηση την τονική ακουστικότητα πρώτα. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι η καλή μουσικότητα προέρχεται κατά 80% από τον παίχτη φυσαρμόνικας και μόνο το 20% από την μικροφωνική.

Β . ΑΚΟΡΝΤΕΟΝ
Μικρόφωνο τοποθετημένο σε κάποια μικρή απόσταση από ακορντεόν συλλαμβάνει και αποδίδει τη καλύτερη ‘’tonal balance’’ από ότι ένα τοποθετημένο εντός  ή πάρα –πάρα  πολύ κοντά του ακορντεόν και που τότε αυτό που αποδίδεται δεν είναι ο ακριβής ήχος του ακορντεόν (Δηλαδή πολύ κοντά ‘’χρωματίζεται’’ η χροιά του ακορντεόν – όπως συμβαίνει και με τη φυσαρμόνικα).


Μία "πλάκα" με τρία μικρόφωνα που συλλαμβάνουν ομοιόμορφα τις νότες από όλη την  ταστιέρα και τοποθετείται εξωτερικά στο ακορντεόν με λάστιχα ή με Velcro. ΕΔΩ:

The professional's Microphone system. For lovers of the true accordion sound. 
This system is applied externally to the accordion grill and is removable very easily.
Easy 'self fit' using the attached elastic ties round the grill of the accordion or the included self adhesive Velcro tabs or both.
This latest version has some small but significant changes that enable a more dynamic sound, less feedback tendency and better control of the volume with zero clipping due to the new generation SMD circuitry.  MusicTech "Custom Design" Capsules.
9 volt battery power supply with average life of one year.
Linear frequency response: 20 Hz - 20 Khz. S/N ratio 58 dB.
If you buy another accordion you won't need to buy another microphone system as you can easily transfer this microphone from one accordion to another in a matter of minutes.
Dimensions are  35.5cm(l) x 3cm (w) x 2cm (d).


Επίσης υπάρχουν Magnetic Pickups που τοποθετούνται από τεχνικό  στο εσωτερικό του ακορντεόν όμως  συλλαμβάνουν και  τους μηχανικούς ήχους των πλήκτρων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου